Om forskningsprosjektet

Mange barn og unge strever med ulike typer belastninger og trenger hjelp til å forebygge psykisk uhelse. Skolen er en arena med stort potensiale til å påvirke barnas psykiske helse positivt, og de senere år har opplæring i livsmestring og psykisk helse blitt inkludert i føringer fra departement og direktorat om hvordan skolen skal jobbe. Formålet med dette forskningsprosjektet er å forstå mer om hvordan involverte parter opplever å ha livsmestring og psykisk helse som tverrfaglig tema i skolen og hvordan de forstår og operasjonaliserer dette temaet.

Hva lurer vi på?

Selv om skolen har stort potensiale for å bidra positivt i barns utvikling av livsmestring og er pålagt å ha fokus på dette, vet vi lite om hvordan lærere og rektorer jobber med livsmestring og psykisk helse, eller om hvordan de opplever dette arbeidet. Og vi vet for lite om hvordan disse tankene om livsmestring og psykisk helse inn i skolen ble til og om det har blitt slik initiativtakerne håpte. Denne studien initiert for å generere mer kunnskap om dette.

Vi undersøker blant annet: Hvordan arbeider lærerne med livsmestring og psykisk helse i skolen?  Bruker de eksterne samarbeidspartnere og/eller undervisningsopplegg? Hvilke holdninger har lærere og rektorer til å inkludere livsmestring og psykisk helse i skolen?  Er dette en hjelp for lærerne eller er det bare en presisering av noe de alltid har gjort? Får de nok tid, ressurser og/eller kompetanseheving til å jobbe med dette? Har de endret praksis etter innføringen av livsmestring som tverrfaglig tema? Og hvordan forstår lærere, de som utarbeidet fagfornyelsen og NOU’en, og de ansatte i direktoratet, livsmestring som fenomen og undervisningsområde i skolen? Er livsmestring nytt eller bare en ny vinkling på skolens eksisterende dannelsesprosjekt? Tilfører livsmestring som tverrfaglig tema skolen noe verdifullt, og i så fall hva er det?

Hvordan skal vi forske på dette?

I dette forskningsprosjektet har vi flere delstudier med ulik metode og ulike informantgrupper:

Livsmestring i praksis: Vi utfører to online spørreundersøkelser. En spørreundersøkelse blant lærere i grunnskolen og en blant rektorer i grunnskolen. Målet er å utforske hvordan lærere og rektorer jobber med livsmestring og psykisk helse og deres opplevelser med dette arbeidet. Vi undersøker også deres holdninger og opplevde hindringer og gevinster ved å ha livsmestring som tverrfaglig tema i skolen.

Livsmestring som tema i skolen; fra idé til implementering: Vi intervjuer fagpersoner som har utarbeidet NOU’en «Fremtidens skole», ansatte i direktoratet involvert i å lage læreplaner for fagfornyelsen, skoleledelse i kommuner, og lærere. Målet er å utforske hvordan ideene, målsettingene og begrepene ble til, hvordan de ble formet og bearbeidet og eventuelt endret underveis, og hvordan de blir implementert i skolen.

Kunnskapsproduksjon og formidling

Forskningsresultatene vil bli publisert i artikler i anerkjente internasjonale vitenskapelige tidsskrift. I tillegg planlegges forskningsresultater publisert på norsk som populærvitenskapelige artikler, essay og kronikker. En gang i halvåret vil det arrangeres fagsamling med drøfting av aktuelle tema relatert til livsmestring og psykisk helse i skolen.